Hoppa till sidans innehåll

Säkerhetsregler


Regler för flygning på Helsingborgs Modellflygfält

  1. Mobiltelefoner får inte finnas i pilotruta.
  2. Helsingborgs modellflygklubb fodrar medlemskap i SMFF eller RCFF för att få flyga på fältet. Besökande flygare utan anslutning till någon av ovanstående skall kontakta någon HMFK-klubbmedlem före eventuell flygning.
  3. Innan sändaren slås på, måste rätt frekvensklämma fästas på sändaren. Frekvensflagga med rätt färg och kanalnummer skall finnas på sändaren. Undantaget är RC-anläggningar för 2,4 GHz bandet.
  4. Frekvensklämma får uppehållas max 15 minuter vid varje tillfälle.
  5. När sändaren inte används, skall den förvaras frånslagen i sändarstället eller på därför avsedd plats med inskjuten antenn eller avskruvad kortantenn. Detta gäller inte 2,4 Ghz sändare.
  6. Vid start av förbränningsmotor skall flygmaskinen hållas fast av lämplig anordning.
  7. Varvning av motorer i uppställningsdepån är förbjudet. Vid varvning av motor i depå skall det ske på därför avsedd plats.
  8. Vid motorbortfall eller andra tekniska problem skall man lämna flygfältet skyndsamt, dvs inget mekande eller start av motor ute på fältet.
  9. Taxning i depå är förbjudet.
  10. Vid flygning skall piloterna stå samlade i pilotruta.
  11. Flygområde enligt karta. Flygområde får överskridas av seglare på hög höjd. Markerat säkerhetsområde får aldrig överflygas. Säkerhetsområde kan temporärt förändras i samband med evenemang.
  12. För hobbyutövning av FPV och även UAV flygning gäller reglerna från ”Nordiska modellflygmötet februari 2009”. I övrigt hänvisas till Transportstyrelsens regler (Grundform TSFS 2009:88)

Turbindrivna modeller

  1. T. Brandsläckare ska hållas nära tillgänglig vid turbinflygning.
  2. T. Motorstart och varvning ska ske på asfalt, jetstrålen ska riktas bort från depå och åskådare.

Helikopterflygning

  1. H. För konst- och rundflygning gäller samma regler som för flygplan
  2. H. Extremflygning (3D-flygning) får aldrig inledas medan någon annan redan flyger utan denna eller dessas medgivande.
  3. H. Hovring i samband med start och landning ska hållas så kortvarig som möjligt och förläggas upp mot vinden, över eller bortom asfaltsbanan.
  4. H. Kontinuerlig hovring ska ske i hovringsruta.

 

* Högsta tillåtna ljudnivå är 91 dB mätt på 3 meters avstånd från modellen och 30cm över marken.

Uppdaterad: 2016-03-30 15:31
Skribent: Ulf Svensson




Väder HMFK

Postadress:
Helsingborgs MFK - Flygsport
Peter Schmidt, Hästabacksvägen 161
26771 Billesholm

Kontakt:
Tel: 0727-243596
E-post: This is a mailto link

Se all info

 

Våra sponsorer: